Jak założyć profil zaufany? Poradnik krok po kroku

Jak założyć profil zaufany? To pytanie, które zadaje sobie wielu Polaków chcących korzystać z elektronicznych usług publicznych. Profil Zaufany to klucz do szybkiego i bezpiecznego dostępu do szerokiej gamy usług online.

Proces zakładania Profilu Zaufanego jest prosty i nie wymaga specjalistycznej wiedzy. W kolejnych krokach opiszę, jak szybko i łatwo możesz uruchomić profil. Jakie dokumenty są potrzebne oraz jakie usługi stają się dostępne dzięki Profilowi Zaufanemu. Poznasz zarówno tradycyjną drogę, a także internetową.

Czym jest profil zaufany?

Zanim zaczniemy omówimy sobie jeszcze kwestię czym jest w ogóle profil zaufany? Profil Zaufany to narzędzie umożliwiające identyfikację użytkownika w serwisach internetowych oferowanych przez instytucje publiczne. Wykorzystuje do tego celu zestaw danych osobowych, w tym imię, nazwisko, datę urodzenia oraz numer PESEL. Kluczową zaletą Profilu Zaufanego jest jego wysoki poziom bezpieczeństwa, gwarantujący, że dostęp do profilu ma wyłącznie jego właściciel.

Użycie Profilu Zaufanego w usługach online pozwala na bezproblemowe potwierdzenie tożsamości użytkownika. To z kolei umożliwia automatyczne udostępnianie informacji przeznaczonych wyłącznie dla niego. Dzięki temu można na przykład szybko i łatwo podpisać wniosek elektroniczny, co jest często wymagane w procesie załatwiania różnych spraw urzędowych.

Profil Zaufany znacznie ułatwia korzystanie z usług cyfrowych, eliminując konieczność wielokrotnego udowadniania tożsamości przy każdorazowym logowaniu. Jest to szczególnie przydatne w dobie cyfryzacji usług publicznych, gdzie coraz więcej spraw można załatwić online, nie wychodząc z domu.

Jak założyć profil zaufany przez internet? [INSTRUKCJA]

Jeśli chcesz założyć profil zaufany przez internet możesz to zrobić na dwa sposoby:

  • konta bankowego w Polsce – jeśli masz dostęp do bankowości internetowej lub
  • za pomocą kwalifikowanego podpisu elektronicznego.

Opiszemy obie metody jak założyć profil zaufany krok po kroku za pośrednictwem internetu.

Jak założyć profil zaufany przez bankowość online?

Aby założyć Profil Zaufany poprzez bankowość internetową, warto najpierw sprawdzić, czy nasz bank oferuje taką możliwość. Można to zrobić, odwiedzając stronę internetową banku, dzwoniąc na infolinię lub bezpośrednio na stronie Profilu Zaufanego. Po zalogowaniu się na konto bankowe, należy odnaleźć formularz do założenia Profilu i uważnie przejść przez wszystkie kroki procesu rejestracji.

Wówczas każdorazowo, logując się do różnych usług wykorzystując Profil Zaufany. Wybiera się opcję logowania przez system bankowy, z którego korzystamy. To proste i wygodne rozwiązanie.

Jeśli z jakiegoś powodu nie jest możliwe założenie Profilu Zaufanego przez bankowość online, zawsze można skorzystać z alternatywy. Założenia profilu w punkcie potwierdzającym. Wszystkie niezbędne informacje dotyczące tej procedury znajdziemy w opcjach załatwiania spraw w takim punkcie. To rozwiązanie jest szczególnie przydatne dla osób, które wolą bezpośredni kontakt z urzędem lub nie korzystają aktywnie z bankowości internetowej.

Polecany artykuł: Jak zastrzec numer PESEL w mObywatel? (Poradnik)

Jak założyć profil zaufany z podpisem kwalifikowanym?

Ta opcja zdecydowanie jest dla osób bardziej zaawansowanych, które posiadają już podpis kwalifikowany. Podpis kwalifikowany to elektroniczna forma podpisu, która posiada taką samą moc prawną jak tradycyjny podpis ręczny.

Posiadając kwalifikowany podpis elektroniczny, możesz błyskawicznie założyć Profil Zaufany. Wystarczy, że elektronicznie podpiszesz wniosek o jego potwierdzenie, co umożliwia założenie profilu bez wychodzenia z domu. Jeśli nie dysponujesz takim podpisem, możesz założyć Profil Zaufany na inne sposoby, na przykład online przez konto bankowe lub osobiście w punkcie potwierdzającym.

Proces zakładania Profilu Zaufanego rozpoczyna się od wejścia na odpowiednią stronę internetową. Następnie należy wybrać opcję rejestracji i wypełnić pojawiający się formularz. Po zarejestrowaniu się, system poprosi o wpisanie kodu autoryzacyjnego. Po jego wpisaniu i potwierdzeniu, zostaniesz poinformowany o pomyślnym złożeniu wniosku i zobaczysz opcje dalszych działań. Warto wybrać opcję potwierdzenia wniosku przy użyciu certyfikatu kwalifikowanego.

Dalszy proces zakłada uruchomienie aplikacji do obsługi podpisu elektronicznego, na przykład PZ Signer. W aplikacji należy przejść przez kolejne kroki procesu podpisu, aż do momentu wyboru certyfikatu kwalifikowanego. Po wybraniu odpowiedniego certyfikatu, użytkownik podpisuje dokument, wprowadzając PIN. Po potwierdzeniu wykonania kroków w aplikacji, wraca do przeglądarki internetowej i finalizuje proces.

W punkcie potwierdzającym – metoda stacjonarna [INSTRUKCJA]

Jak założyć profil zaufany osobiście? Potwierdzanie Profilu Zaufanego odbywa się w specjalnie wyznaczonych punktach, które z reguły znajdują się w urzędach lub niektórych bankach. Początek procesu to zarejestrowanie się online, po czym osobiste dane potwierdzasz odwiedzając wybrany punkt.

W tym miejscu pracownik urzędu poprosi cię o pokazanie dokumentu tożsamości i podpisanie wydrukowanego wcześniej wniosku.

Oto kroki, jakie należy podjąć:

  1. Wejdź na oficjalną stronę profilu zaufanego lub ePUAP i wybierz opcję rejestracji.
  2. Starannie wypełnij formularz rejestracyjny.
  3. Po zarejestrowaniu, zaloguj się na swoje konto w profilu zaufanym, aby sprawdzić, czy pamiętasz swoje dane logowania.
  4. Następnie odwiedź wybrany punkt potwierdzający, aby finalizować proces. Pamiętaj, że na potwierdzenie masz maksymalnie 14 dni od momentu złożenia wniosku.
  5. Jeśli nie zdążysz w wyznaczonym czasie, musisz zalogować się ponownie i złożyć wniosek od nowa.
  6. Podczas logowania do profilu zawsze wybieraj opcję „Za pomocą hasła”.

Jak znaleźć odpowiedni punkt potwierdzający:

  1. Skorzystaj z funkcji wyszukiwania punktów na stronie profilu zaufanego.
  2. W prawym rogu znajdziesz przycisk „Filtr”, który ułatwi wyszukiwanie.
  3. Wpisz nazwę swojej miejscowości i naciśnij „Filtruj”, aby zobaczyć dostępne punkty.
  4. Przejrzyj listę punktów w swoim mieście.
  5. Jeśli wyszukiwarka nie wykazuje żadnych punktów, spróbuj wpisać nazwę swojego województwa lub nazwę konkretnego urzędu, jeśli go znasz.

Zobacz również: Jak założyć profil zaufany za granicą? [Instrukcja]

Czy warto zakładać Profil Zaufany? Jakie daje korzyści i możliwości?

Posiadanie Profilu Zaufanego otwiera przed Tobą drzwi do setek usług online dostępnych na różnych portalach urzędowych. Dzięki niemu możesz załatwić wiele spraw bez wychodzenia z domu. Na Elektronicznej Platformie Usług Administracji Publicznej (ePUAP) złożysz wniosek o nowy dowód osobisty, uzyskasz odpisy aktów stanu cywilnego czy zgłosisz urodzenie dziecka. Możesz również skorzystać z prawa do odwołania od decyzji administracyjnej.

Innym ważnym portalem jest Platforma Usług Elektronicznych Zakładu Ubezpieczeń Społecznych (PUE ZUS). Tu umówisz się na wizytę w ZUS, wyślesz wnioski, sprawdzisz swoje zwolnienia lekarskie, a także upewnisz się, czy pracodawca zgłosił cię do ubezpieczeń. Sprawdzisz również informacje o stanie swojego konta ubezpieczeniowego.

Jeśli myślisz o prowadzeniu działalności gospodarczej, Centralna Ewidencja Działalności Gospodarczej (CEIDG) pozwala na założenie firmy, wznowienie lub zawieszenie działalności oraz uzyskanie danych o innych przedsiębiorcach.

W serwisie OBYWATEL.GOV.PL, dzięki Profilowi Zaufanemu, możesz zweryfikować swoje punkty karne, sprawdzić dane w Rejestrze Dowodów Osobistych, dowiedzieć się, czy twój dowód jest unieważniony, czy sprawdzić swoje dane w rejestrze PESEL. Ponadto, w Internetowym Koncie Pacjenta (IKP) na pacjent.gov.pl, dostępne są także Twoje dane medyczne, co jest szczególnie przydatne w zarządzaniu Twoim zdrowiem i kontaktach z służbą zdrowia.

FAQ: Najczęściej zadawane pytania

Czy założenie Profilu Zaufanego jest darmowe?

Tak, założenie i korzystanie z Profilu Zaufanego jest całkowicie darmowe. Rząd Polski oferuje tę usługę bez żadnych ukrytych opłat, aby ułatwić dostęp do e-usług publicznych.

Jakie dokumenty są potrzebne do założenia PZ?

Aby założyć Profil Zaufany, potrzebujesz ważnego dowodu osobistego lub paszportu. Dokumenty te są wymagane do weryfikacji tożsamości podczas procesu rejestracji.

Ile czasu zajmuje założenie Profilu Zaufanego?

Proces założenia Profilu Zaufanego zwykle zajmuje kilka minut. Po wypełnieniu formularza online i weryfikacji tożsamości, profil jest aktywowany niemal natychmiast.

Jak założyć profil zaufany za granicą?

Profil Zaufany działa również poza granicami Polski. Pozwala to na łatwy dostęp do polskich usług publicznych, niezależnie od miejsca pobytu. Ułatwia to możliwość załatwienia wielu spraw urzędowych będąc poza Polską. Profil Zaufany również można założyć bedą za granicą.

Czy Profil Zaufany jest bezpieczny?

Tak, Profil Zaufany jest bardzo bezpiecznym narzędziem. Używa zaawansowanych technologii zabezpieczających, takich jak szyfrowanie danych, co zapewnia ochronę Twoich informacji osobowych i transakcji. Regularne aktualizacje i kontrole bezpieczeństwa dodatkowo wzmacniają ochronę.

Źródła:


    Oceń artykuł: 4.9 / 5 (25 głosy)
    Subscribe
    Powiadom o
    0 komentarzy
    Inline Feedbacks
    View all comments