Bankomat nie wypłacił pieniędzy a pobrał z konta – co zrobić?

Wiadomo, że bankomat to tylko maszyna i może ulegać różnym awariom. Czasami zdarza się, że bankomat nie wypłacił pieniędzy a pobrał z konta. W tej sytuacji wina definitywnie leży po stronie banku. Czy można w ogóle odzyskać pieniądze i jak to zrobić? Wszystkiego dowiesz się w tym krótkim Przewodniku Bankomatowym.

Zanim jednak przejdę do konkretnych działań jakie należy podjąć. Musimy zrozumieć jak działa ten system bankomat – konto – bank. Zrozumienie zasady księgowania środków, salda dostępnego i salda księgowego są tutaj kluczowymi zagadnieniami.

Trochę teorii na początek…

Zacznijmy od pojęcia Saldo Dostępne – to po prostu pieniądzę na koncie, którymi możemy w danej chwili obracać, czyli wypłacać je, wydawać, robić przelew. Są to środki wolne od jakichkolwiek blokad (o blokadach środków w dalszej części napiszę). Jeśli posiadamy debet na koncie to również tutaj będzie to uwzględnione.

Płacąc kartą środki są przelewane na inny rachunek, tylko nie zlecamy tego sami, wykonuje to za nas terminal  lub inny procesor płatniczy. Wydane pieniądze od razu są uwzględnione na naszym koncie w Saldzie Dostępnym. Podobnie jest w przypadku transakcji gotówkowych kartą płatniczą, czyli typowe wypłaty gotówki z bankomatów.

Natomiasat ze względu na to, że przelewy nie są realizowane od razu środki pozostają w banku, ale nie ma ich już na koncie w Saldzie Dostępnym. W przypadku wypłat z bankomatów również transakcje gotówkowe nie są uwzględniane od razu, ponieważ system bankowy w późniejszym czasie dostaje informacje z sieci bankomatowej.

Saldo Księgowe? Cóż to takiego?

I tutaj doszliśmy do kolejnego ważnego pojęcia jakim jest SALDO KSIĘGOWE. Informuje Nas o tym, ile pieniędzy mamy łącznie na koncie, oraz ile pieniędzy wydaliśmy, ale nie opuściły one jeszcze banku (w przypadku przelewów) lub nie ma potwierdzeń (z bankomatów lub terminali).

Każda złotówka, którą wydaliśmy, a która nie zaksięgowała się na rachunku jest w tzw. blokadzie. Często na koncie można znaleźć „Suma Blokad” i są tam wszystkie transakcje, które zrobiliśmy, a które nie zostały jeszcze zaksięgowane, czyli nie opuściły banku, ale są w trakcie realizacji lub oczekują na odpowiedni status z sieci bankowej.

Dlaczego są to istotne informacje, które przydzą się nam przy tym temacie?

Po pierwsze jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy a pobrał z konta to w rzeczywistości kwota, którą chcieliśmy wypłacić jest w BLOKADACH, a nie jest jeszcze zaksięgowana. W tym przypadku bank czeka na informacje o statusie transakcji. Jeśli bankomat nie wypłacił pieniędzy to informacja o błędzie przy wypłacie środków trafi w ciągu kilku dni do banku i środki zostaną zwolnione z blokady i automatycznie trafią na konto, czyli do Salda Dostępnego.

Warto zwrócić uwagę, że środki, które są w blokadzie nie są uwzględnione w Saldzie Księgowym – jedynie w Saldzie Dostępnym.


Co trzeba w takiej sytacji zrobić?

Nie musimy nic robić, do 7 dni odzyskamy środki – to jest maksymalny okres. Czasami po wejściu w Sumę Blokad można zobaczyć datę wygaśnięcia konkretnej blokady.

Mimo wszystko zalecam zadzwonić na infolinię bankową i zgłosić ten fakt. Dobrze mieć również potwierdzenie takiej transakcji – wydruk z bankomatu, ale nie jest to konieczny dokument.

Bankomat nie wypłacił pieniędzy a pobrał z konta i bank zaksięgował te środki – jak złożyć reklamację?

A co jeśli Bankomat nie wypłacił pieniędzy a pobrał z konta, natomiast środki się zaksięgowały, czyli nie wróciły automatycznie po 7 dniach na nasze konto?

W tym przypadku należy zgłosić reklamację w banku. Taką reklamację możemy zgłosić na różne sposoby: poprzez formularz na stronie banku (jeśli posiada), drogą mailową, w oddziale banku lub na infolinii. Ja sugeruję w oddziale banku lub na infolinii, ponieważ pracownik będzie mógł w razie konieczności dopytać o szczegóły. Warto znać adres tego bankomatu, dobrze mieć również potwierdzenie, aczkolwiek to nie jest konieczne. Pracownik banku pobierze wszelkie niezbędne informacje do złożenia reklamacji.

W zależności od banku reklamacje są rozpatrywane od 7 do nawet 60 dni. W sytuacji, w której Klientowi giną pieniądze bank rozpatruje takie reklamacje często w ciągu 3-4 dni.

Płacisz za swoje konto, a bank pobiera różne opłaty? Po co tracić pieniądze? Czy wiesz, że w prosty sposób możesz zaoszczędzić nawet 500 zł w ciągu dwóch lat? Wystarczy zmienić konto na bezpłatne…. Sprawdź numer 1 w Rankingu Kont Osobistych.

Co można zrobić w sytuacji, w której bank odrzucił reklamację?

Zdarza się, że banknoty przy wydawaniu mogą zaplątać się w mechanizm od podajnika. Jest to bardzo sporadyczna sytuacja i bardziej zdarza się, że bankomat z opóźnieniem zareaguje i z czasem wyda gotówkę. Standardowo mamy 30 sekund na odebranie banknotów, po tym czasie podajnik automatycznie cofa pieniądze i zrzuca do innej kasetki. Taka sytuacja powinna być uwzględniona w rejestrach pracy bankomatu, więc w tym przypadku raczej nie ma mowy o odrzuconej reklamacji.

Inaczej rzecz się ma, w przypadku, gdy zapomnimy wziąć gotówkę lub osoba trzecia pod naszą nieuwagę wyciągnie pieniądze. Jeśli nie otrzymamy gotówki z maszyny, a zostanie zaksięgowana z konta w dodatku bilans finansowy bankomatu będzie zgodny to pieniądze fizycznie opuściły maszynę. Reklamacja wtedy jest sprawą przegraną, ponieważ bank i siec bankomatowa nie mają żadnych dowodów. Jeżeli natomiast bankomat nie wypłacił pieniędzy a pobrał z konta i rzeczywiście te pieniądze nie opuszczą fizycznie maszyny – wtedy reklamacja jak najbardziej będzie rozpatrzona.

W przypadku odrzucenia reklamacji, zawsze warto złożyć odwołanie – tą samą drogą, którą składamy reklamacje.

Oceń artykuł: 4.9 / 5 (14 głosy)