Jak rozłożyć mandat na raty? [Poradnik + WZÓR]

Mandat to nieoczekiwany wydatek w naszym codziennym budżecie – bez względu na to czy jest to mandat za wykroczenie drogowe czy inne – nikt nie lubi płacić mandatów. Dlatego w tym artykule omówimy sposoby jak rozłożyć mandat na raty, aby nie nadwyrężać domowego budżetu.

Od 2022 roku mandaty – w szczególności te drogowe – znacząco wzrosły. Dla wielu osób zapłacenie takiego mandatu może być bardzo kłopotliwe. W poniższym poradniku znajdziesz dokładną instrukcję krok po kroku oraz niezbędne wzory dokumentów.

Czy w ogóle można i jak rozłożyć mandat na raty?

Jak najbardziej możliwe jest rozłożenie mandatu na raty. Po przyjęciu mandatu możemy złożyć odpowiedni wniosek o możliwość płacenia mandatu na raty. Warto w tym miejscu podkreślić, że odmówienie przyjęcia mandatu będzie prowadzić do sprawy sądowej.

W tym przypadku zawsze koszty wzrastają o koszty sądowe, a w przypadku ukarania przez sąd grzywną poniższy sposób nie zadziała.

Co do zasady wniosek należy skierować bezpośrednio do odpowiedniego urzędu uprawnionego do poboru należności z mandatów karnych. W zależności od tego kto wystawił mandat – organ, do którego płacimy mandat będzie inny.

W przypadku mandatów wystawionych przez Policję, Straż Pożarną, SOK, Lasy Państwowe, PIP, Sanepid itd… (pełna lista) organem uprawnionym do poboru należności z mandatów karnych jest Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu.

Bez znaczenia w jakim mieście/województwie otrzymasz mandat – tylko ten urząd pobiera opłaty za mandat i tam należy skierować wniosek.

Uwaga! Urząd ten nie pobiera opłat za mandaty wystawione przez:

  • Inspekcję Transportu Drogowego
  • Straże Miejskie
  • Straże Gminne

Jeśli zatem otrzymałeś mandat z fotoradaru (urządzenia podlegają pod Inspekcję Transportu Drogowego) wniosek należy skierować do Biura Finansowo Gospodarczego Głównego Inspektoratu Transportu Drogowego (GITD).

Więcej informacji znajdziesz na stronie GITD. Wniosek można skierować drogą tradycyjną lub poprzez ePUAP.

Jak wysyłać wnioski przez internet (przez ePUAP) do dowolnego urządu znajdziesz w naszym artykule: Jak wysłać wniosek przez ePUAP do dowolnego urzędu?

Jak rozłożyć mandat na raty? [POBIERZ WZÓR BEZPŁATNIE]

Poniżej znajdziesz standardowy wzór tj. wniosek o rozłożenie na raty spłaty należności z tytułu grzywny nałożonej w drodze mandatu karnego. Można go pobrać bez żadnych opłat.

Jak wypełnić wniosek?

W rubrykach B.1. oraz B.2. podajemy nasze dane identyfikacyjne: imię, nazwisko, PESEL, adres zamieszkania i do korespondencji.

W sekcji C podajemy rodzaj należności, czyli ile dokładnie chcemy rozłożyć na raty. Tutaj możemy wpisać kilka mandatów, zatem sumę z różnych mandatów można rozłożyć na raty.

W części D należy uzasadnić wniosek, aby został rozpatrzony pozytywnie. Powinniśmy zatem dołączyć do wniosku na przykład dokumenty, które potwierdzają nasz dochód. Mogą to być m.in:

  • zaświadczenie o zarobach od pracodawcy,
  • zaświadczenie o wysokości pobieranej renty/emerytury,
  • zaświadczenie z urzędu pracy (w przypadku osób bezrobotnych),
  • w przypadku uczniów/studentów – należy dołączyć skan legitymacji.

Do wniosku dołączamy również kopię mandatu (mandatów), którego dotyczy wniosek. Jako argumentację możemy przyjąć zbyt wysoką karę, jaką otrzymaliśmy, brak możliwości finansowej do opłaty kwoty w całości itp. Liczba maksymalnych rat to 10.

Uzasadnienie wniosku

Ważnym elementem całego wniosku jest prawidłowe uzasadnienie konieczności rozłożenia mandatu karnego na raty. Należy wskazać, dlaczego taka forma spłaty będzie najlepszą możliwością.

Najczęściej wskazywanym powodem/uzasadnieniem jest po prostu brak środków na opłatę mandatu. Taka sytuacja zazwyczaj wynika z pewnych losowych sytuacji życiowych jak brak pracy, choroba, niskie dochody, niska emerytura czy inne wysokie zobowiązania.

Przy proponowaniu kwoty spłaty, okresu oraz liczby rat warto zaplanować to wszystko rozważnie, tak, aby urzędnik mógł podjąć decyzję, że będziemy w stanie spłacić mandat na raty.

Mandat na raty bez wniosku – jak rozłożyć mandat na raty?

Samodzielne spłacanie mandatu na raty bez wysyłania wniosku i bez pozytywnej decyzji nie jest możliwe. Jeśli nie opłacimy całej kwoty w terminie, ale np. część to i tak będą się nam naliczać ustawowe odsetki.

W konsekwencji nieopłacony mandat trafi do komornika, który ma już realne narzędzia do ściągania długów. Najpopularniejszym sposobem komorników na ściągnie zadłużenia jest bez wątpienia blokada na koncie bankowym. Komornik może zająć wszystkie przychodzące przelewy na każdym koncie jakie masz.

Znacznie pewniejszym rozwiązaniem jest złożenie wniosku. Wówczas dostaniesz realną możliwość jak rozłożyć mandat na raty oraz spłacać w określonych, mniejszych kwotach.

Jak rozłożyć mandat na raty bez odsetek?

Generalnie każde rozłożenie mandatu na raty nie jest obarczone odsetkami, dodatkowymi opłatami czy prowizjami. Spłacamy dokładnie taką samą kwotę jaka widnieje na oficjalnym mandacie. Przy rosnącej inflacji takie rozwiązanie jest nawet opłacalne.

Pamiętajmy jednak, że będzie konieczność opłacenia opłaty skarbowej 10 zł.

Mandat na raty – jak złożyć wniosek?

Wniosek należy wysłać do Pierwszego Urzędu Skarbowego w Opolu i mamy trzy sposoby na dostarczenie takiego wniosku:

  • elektronicznie (tylko i wyłącznie poprzez ePUAP lub eUrząd Skarbowy) wniosek musi być podpisany elektronicznie – ePUAP umożliwia taki podpis i wysłanie,
  • tradycyjnie za pośrednictwem poczty (wysyłamy w formie papierowej na adres urzędu, najlepiej polecony z potwierdzeniem odbioru),
  • osobiście.

Opłatę skarbową należy wpłacić zgodnie z instrukcjami na stronie urzędu. W tytule wpisujemy imię, nazwisko, PESEL. Do wniosku ’jak rozłożyć mandat na raty’ dołączamy potwierdzenie przelewu.

Źródła:

https://www.opolskie.kas.gov.pl/pierwszy-urzad-skarbowy-w-opolu/zalatwianie-spraw/mandaty

https://www.mazowieckie.kas.gov.pl/pierwszy-urzad-skarbowy-warszawa-srodmiescie/zalatwianie-spraw/mandaty

Oceń artykuł: 4.8 / 5 (48 głosy)
Subscribe
Notify of
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments