Jak wysłać wniosek przez ePUAP do dowolnego urzędu?

Jak wysłać wniosek przez ePUAP do dowolnego urzędu, uczelni, szkoły lub innej instytucji? W tej instrukcji przejdziemy krok po kroku prze proces zakładania profilu zaufanego online, podpisu cyfrowego oraz wysyłki wniosku w formie elektronicznej.

Wstęp: Jak wysłać wniosek przez ePUAP? Potrzebny będzie profil zaufany!

Poprze ePUAP możemy złożyć pismo ogólne do dowolnego organu administracji publicznej. Może to być:

  • pytanie,
  • wyjaśnienie,
  • zażalenie,
  • żądanie,
  • podanie,
  • wniosek.

Konieczne będzie w tym celu zalogowanie się do portalu ePUAP – możemy to zrobić na kilka sposobów:

  • poprzez profil zaufany / bankowość internetową,
  • e-dowód osobisty,
  • lub aplikację mObywatel.

Skupimy się przede wszystkim na sposobie logowania poprzez profil zaufany, ponieważ często profil zaufany połączony jest z bankowością online (można poprzez bank założyć profil zaufany w kilka minut). Następnie możemy logować się do ePUAP używając bankowości internetowej co ułatwia tak naprawdę całą procedurę.

Jak założyć profil zaufany przez bank? Znajdziesz na każdej stronie banku. Sprawdź w swoim banku jak możesz założyć profil zaufany. Jeśli masz problemy to po prostu zadzwoń do bank – doradca pomoże Ci przez telefon założyć profil zaufany bezpłatnie. Infolinie bankowe często są dostępne 24h/7 zatem ta opcja wydaje się być najbardziej dostępna.

Jeśli mieszkasz za granicą i nie masz konta w polskim banku to sprawy nieco się skomplikują. Takie osoby odsyłam do naszego innego artykułu: Jak założyć profil zaufany za granicą?

Jak wysłać wniosek przez ePUAP? Instrukcja KROK PO KROKU

Krok #1: Jak wysłać wniosek przez ePUAP?

Wejdź na stronę rządową: https://www.gov.pl/web/gov/wyslij-pismo-ogolne

Następnie kliknij w niebieski przycisk z napisem „WYŚLIJ PISMO OGÓLNE”. Zostaniesz przekierowany na portal ePUAP z możliwością logowania.

Krok #2: Jak zalogować się do ePUAP?

Następnie wybierz bezpieczną metodę logowania. W naszym przypadku będzie to pierwsza opcja.

„Profil zaufany, e-dowód lub bankowość elektroniczna Najczęściej używana metoda.” kliknij w przycisk „Wybierz”.

Jak wysłać wniosek przez ePUAP do dowolnego urzędu

Krok #3: Logowanie za pomocą profil zaufany/bankowość internetowa

Następnie postępuj zgodnie ze wskazówkami na ekranie. Logowanie poprzez profil zaufany/bankowość internetową jest prosty i intuicyjnym procesem, zatem nie powinien sprawiać większych problemów.

Jeżeli logujesz się poprzez bankowość internetową – po prawej wybierz swój bank i przejdź na stronę do logowania. Wyraź wszystkie zgody i potwierdź SMS lub aplikacją.

Jeśli nie posiadasz profilu zaufanego – załóż go sobie w swoim banku – to zajmuje około 5 minut – proces jest bardzo prosty. W razie problemów zadzwoń na infolinię banku – zapewniam, że doradca pomoże Ci przejść przez cały proces.

Jak wysłać wniosek przez ePUAP do dowolnego urzędu

Krok #4: Wypełniamy formularz

Jesteśmy już na stronie z formularzem, który wypełniamy po kolei:

  • wybieramy urząd lub instytucję, do której kierujemy pismo – wpisujemy min. 3 znaki i z listy pojawią się dostępne instytucje;
  • następnie wybieramy rodzaj pisma, tytuł, a także mamy możliwość wpisania treści;
  • na końcu jest załącznik.

Proponuję przygotować wniosek zgodnie ze wzorem i załączać go do takiej wiadomości. Aczkolwiek w treści również można zawrzeć uwagi lub całą zawartość.

Na końcu wypełniamy dane kontaktowe (dane te powinny być już wpisane – zaciągnięte z bazy danych banku).

Klikamy DALEJ

W kolejnym okienku musimy kliknąć „PODPISZ I WYŚLIJ”. Jeśli pismo jest dość istotne np. wniosek lub podanie. W przypadku zapytań ogólnych można skorzystać z opcji „WYŚLIJ BEZ PODPISYWANIA”.

W przypadku pierwszej opcji dokument możemy podpisać poprzez profil zaufany. Jest to podpis cyfrowy, który ma taką samą wartość jak zwykły, odręczny podpis dokumentu.

Podpisanie dokumenty będzie wymagać ponownego potwierdzenia przez bankowość internetową, zatem konieczne będzie ponowne zalogowanie się do banku i potwierdzenie operacji.

Podsumowanie: Jak wysłać wniosek przez ePUAP?

Wysyłanie wniosków przez ePAUP jest niezwykle wygodnym i szybkim sposobem. Dzięki temu możemy wysłać dowolne pismo do praktycznie większości urzędów, instytucji czy nawet uczelni w całej Polsce. Podpis elektroniczny umożliwia nam wysłanie dokumentów w formie cyfrowej bez konieczności fizycznego podpisu.

Dodatkowo na ePUAP możemy otrzymywać odpowiedzi od urzędów, a nawet skany zaświadczeń czy cyfrowe zaświadczenia. To wszystko skraca czas oczekiwania na dokumenty, a co najważniejsze pozwala zaoszczędzić nam czas.

W wielu przypadkach wydanie zaświadczeń w formie cyfrowej jest tańsze niż w przypadku tradycyjnego listu (np, zaświadczenie z KRS – choć w tym przypadku wniosek wysyłamy w innym miejscu).

Oceń artykuł: 4.7 / 5 (43 głosy)
Subscribe
Notify of
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments