Jak zameldować się w Holandii przez internet? [PORADNIK]

Jak zameldować się w Holandii przez internet? Czy meldunek w Holandii jest konieczny? Kiedy trzeba się zameldować obowiązkowo i czy jest to płatne?


POLECAMY: Załóż konto bankowe w Holandii bez meldunku: Jak założyć konto bankowe w holenderskim banku przez internet? [INSTRUKCJA KROK PO KROKU]


W tym artykule znajdziesz odpowiedzi na wszystkie nurtujące Cię pytania oraz instrukcję jak zameldować się w Holandii. Sprawdź zatem jak zameldować się w Holandii przez internet…

Jak zameldować się w Holandii przez internet? Od czego zacząć?

Generalnie co do zasady, aby rozpocząć pracę w Holandii nie trzeba mieć zameldowania. Wynika to jasno z przepisów prawa oraz dwóch rodzajów meldunku. Pierwszym z nich jest meldunek jako osoba tymczasowo przebywająca na terenie Niderlandów, drugim jest meldunek jako mieszkaniec (rezydent).

W zależności od tego jak długo planujesz pracować w Holandii taki rodzaj meldunku powinno się wybrać. Przy czym pierwszy meldunek nie jest obowiązkowy i można z niego korzystać jeśli planujemy pracować w Holandii nie dłużej niż 4 miesiące.

Powyższa opcja jest przewidziana głównie dla osób pracujących sezonowo przy zbiorze kwiatów, warzyw, owoców lub różnych pracach w okresach świątecznych.

Kiedy musisz zameldować się w Holandii? Jak zameldować się w Holandii przez internet?

Kiedy musimy się zameldować w Holandii? Jeśli planujemy żyć w tym kraju dłużej niż 4 miesiące lub właśnie ten okres minął. Wówczas meldunek w Holandii jest obowiązkowy.

Dlaczego nie powinno się bagatelizować tego obowiązku, a także jakie konsekwencje mogą nam grozić za brak meldunku – opiszemy to dokładnie w następnych sekcjach. 

Jak zameldować się w Holandii Przez Internet? Czy to w ogóle możliwe?

Zanim opiszemy dokładnie proces meldunku w Holandii sprawdźmy jak zameldować się w Holandii przez internet? Czy to jest w ogóle możliwe, aby obcokrajowiec mógł skorzystać z takiej procedury?

Niestety na chwilę obecną meldunek w Holandii możemy dokonać jedynie osobiście – według strony rządowej powinno się tego dokonać do 5 dni od daty przybycia na terytorium Holandii.

Dla obcokrajowców nawet założenie konta w banku czy DigiD (odpowiednik profilu zaufanego) przez internet nie jest możliwe. Większość spraw trzeba załatwiać osobiście, podobnie jak wyrobienie numeru BSN. Jak zameldować się w Holandii przez internet? O ile meldunku nie można wykonać to wszelkie zmiany można już wprowadzać poprzez DigiD.

Sprawdź nasze inne artykuły w temacie Holandii:

Jak zameldować się w Holandii przez internet? OPŁATY

Jeśli chodzi o opłaty związane z zameldowaniem się w Holandii to cały proces jest BEZPŁATNY. Jedyne opłaty mogą pojawić się w momencie uzyskania wymaganego dokumentu (np. wszelkie akty małżeństwa), a także co istotne jeśli dokumenty będą jedynie w języku polskim – takie dokumenty muszą być przetłumaczone przez tłumacza przysięgłego.

Jak zameldować się w Holandii przez internet

Meldunek w Holandii a zmiana miejsca zamieszkania lub powrót do Polski

W przypadku zmiany miejsca zamieszkania trzeba taką przeprowadzkę zgłosić bezpośrednio w nowej gminie. Jeśli posiadasz DigiD to możesz to zmienić przez internet. Natomiast pierwszy meldunek wykonuje się jedynie osobiście.

Jeśli chcesz wrócić do Polski na stałe to również konieczne będzie powiadomienie urzędu gminy. W przypadku braku wymeldowania wszelkie opłaty (np. z tytułu wywozu ścieków lub wszelkie zobowiązania podatkowe) mogą być ciągle naliczane.

Bez względu na twój status zameldowania numer BSN pozostaje niezmienny i można z niego korzystać dowoli w przyszłości.

Jak zameldować się w Holandii przez internet

Jak uzyskać meldunek w Holandii osobiście?

W pierwszej kolejności musimy umówić się na wizytę w urzędzie gminy. Wszelkie adresy znajdziemy na stronie: https://www.nederlandwereldwijd.nl.

Niektóre urzędy gminy zapewniają obsługę telefoniczną w języku holenderskim oraz angielskim. Czasami można trafić nawet na język polski.

Meldunek Holandia – Wymagane dokumenty w procesie zameldowania

Urzędnik dokładnie poinformuję Cię jakie dokumenty będą wymagane. Przeważnie są to następujące dokumety:

  • ważny (nie mniej niż 6 miesięcy przed terminem ważności) dokument tożsamości: paszport lub dowód osobisty (prawo jazdy nie są akceptowalne!)
  • dokument potwierdzający, że mieszkasz na terytorium Niderlandów (np. umowa najmu, poświadczenie własności, oświadczenie głównego najemcy itd…)
  • odpis aktu urodzenia,
  • odpis aktu stwierdzającego stan cywilny (np. akt małżeństwa, odpis wyroku sądowego – w przypadku rozwodu lub akt zgonu )

Jeżeli dokumenty są w języku polskim lub innym to konieczne będzie tłumaczenie przez tłumacza przysięgłego na język holenderski.

Wszystkie dokumenty nie mogą być starsze niż 6 miesięcy.

Jak założyć konto bankowe w Holandii bez meldunku?

Jeśli nie posiadasz meldunku w Holandii, natomiast potrzebujesz holenderskie konto bankowe – w jednym banku można otworzyć całkowicie bezpłatnie i przez internet taki rachunek.

Nie trzeba mieć meldunku, natomiast będzie konieczne, aby podać jakikolwiek holenderski adres oraz numer telefonu holenderski. Można w tym celu kupić dowolną kartę prepaid za 5 EURO, aby taki numer uzyskać.

Więcej informacji znajdziesz w instrukcji: Jak Założyć Konto Bankowe W Holandii Przez Internet? Poradnik Krok Po Kroku

Jak zameldować się w Holandii przez internet

Brak meldunku w Holandii konsekwencje

Przed przygotowaniem artykułu przeszukałem dziesiątki różnych stron nie tylko w języku polskim. Sprawdzałem również strony i fora w języku angielskim oraz holenderskim.

Niestety, nie znalazłem dokładnie informacji jakie konsekwencje grożą za brak meldunku w Holandii, zatem nie mogę wprowadzać w tym momencie czytelników w błąd. Być może w jakimś kodeksie prawa jest to zapisane niestety moje kompetencje językowe w tym temacie nie są zbyt wystarczające.

Jednak warto się zastanowić tak naprawdę co nam może grozić. Skoro według strony internetowej holenderskiego rządu osoby, które pracują i przebywają w Holandii powyżej 4 miesięcy muszą być zameldowane, aby były uważane za „legalne”.

To śmiało można wyciągnąć wniosek, jeśli pracujesz tutaj 4 i więcej miesięcy to możesz być uważany za osobę nielegalnie pracującą.

Być może mogą być różnego konsekwencje podatkowe z tego tytułu. Ciężko jednoznacznie stwierdzić i na pewno każdy przypadek byłby badany indywidualnie.

Oceń artykuł: 4.8 / 5 (53 głosy)
Subscribe
Powiadom o
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments